söndag 23 augusti 2009

Parga 2009

Igår kom jag hem från världens underbaraste land, det är alltid lika sorgligt varje gång att lämna mitt andra hemland. Inte för att jag har någon speciell anknytning till Grekland, utan bara rest dit varje sommar/höst enda sedan jag var liten.
Resan hem från Parga gick jätte bra, vi satte oss på planet efter två timmars väntan på Parga flygplats och flög hem. Ganska bekvämt var det, eftersom jag sov hela hemresan. Resan dit var super jobbig, massa förseningar så det slutade med att vi kom till hotellrummet klockan 22.30 på kvällen istället för 12.00 på dagen.
Hotellet var också bra! Gult stenhus.. Hade hoppats på vitt med blåa fönsterluckor eftersom det är så typiskt Grekist men sådana hus fick vi titta på istället.
Vi bodde högst upp i hotellet och balkongen hade väldigt kort räcke, så något läskigt var det för mig som är lite höjdrädd men man vande sig till slut.
Stranden bestod av grekblått vatten och massa småsten, gud vad det brände och gå på stranden. Småstenen var alldeles uppvärmda av solen. För att ta sig ner till stranden från vårat hotell var man tvungen att gå i en lutande backe, en så kallad "mörda-backe", mina ben måste ha blivit något tränade för det var så jobbigt att gå upp för den här backen. Men jag fick ju skjuts av hotellägaren på hans motorcykel så det löste sig ibland.
Min kusin Oskar och jag åkte vattensport, två gånger Crazy Ufo hette den. Det är lite av en tradition att vi gör det varje år, men förra året fanns det inget sådant där så vi fick ta igen det i år genom att åka två gånger. Har blivit lite räddare nu på senaste tiden för sist vi åkte så voltade jag i luften och trillade i vattnet och jag tror ju typ att det finns hajar där ute.
Vi spenderade det mesta av vår tid till att steka och bada på Valtos Beach men vi gjorde även en båtutflykt till Antipaxos, Paxos och "the blue cave." På båten jobbade mina två vänner Geny och Nic (tror jag han heter.) Dem är riktigt roliga, synd att dem är några år äldre men Geny är som Peter Pan, "He's flying around the ship during the daytime." Sa han till oss och Peter Pan blir ju aldrig vuxen, så.
Men på båten fick vi se delfiner och det har jag nu sett och min pappa har det på film så jag får väl ta och lägga ut den här när jag har tid.
Vi åkte även in till en grotta där man kunde få bada från båten men jag hoppade badet eftersom det fanns så mycket sjöborrar och så tror ju jag det ska komma hajar hela tiden. Båten körde vidare för att besöka Paxos en liten ö som låg utanför Parga. Den ön beståd inte mycket turister men en ganska mysig stad.
På kvällarna spenderade vi tiden genom att äta på mysiga resturanger. Oskar och jag gick runt och kollade på folk och träffade även två killar som hette Bryken och Elia.
Snälla pojkar.
Jag har inte mycket mer att berätta om denna resan utan att jag har fått minnen för livet och haft en underbar tid. Ska verkligen besöka denna stad igen!


Bild på mig och pojkarna från båten


Vännerna


Första dagen, inte alls brun

2 kommentarer:

Anna sa...

Haha Paxos och Antipaxos :D

Antipaxos = folk som ogillar folk från paxos? ;P

*garvgarv* <3

Anonym sa...

haha, du är så mupp :) <3